Nyheter | LTH profilområde: Aerosoler
![](/fileadmin/lth/images/Nyhetsbilder_2024/Malin_Alsved_undersoeker_covid_i_mobilt_laboratorium_foto_Jakob_Loendahl.jpg)
Så snabbt kan du få covid-19 via luften
Vintersäsongens virus har slagit till – och covid-19 är fortsatt en del av vardagen. Men till skillnad från under pandemin har vi nu mer kunskap om hur viruset sprids via utandningsluften. Forskningsresultat från Lunds universitet visar att det räcker med några minuter i samma rum som en smittad person för att själv få viruset.
![](/fileadmin/lth/images/Nyhetsbilder_2024/Hyltemossa_240605_001.jpg)
En utflykt med fokus på aerosolforskning
Profilområdet Aerosoler fokuserar på att stärka samhörigheten mellan medlemmarna och främja en bättre förståelse för varandras verksamheter. Som en del av detta initiativ har profilområdet arrangerat en dagsutflykt till Lunds universitets flygskola i Ljungbyhed och ACTRIS mätplats Hyltemossa.
![](/fileadmin/lth/images/Nyhetsbilder_2024/Adam_Kristensson_intervju.jpg)
Årets aerosolforskare inom NOSA: Adam Kristensson
Adam Kristensson, forskare i förbränningsfysik och medlem i profilområdena Aerosoler och Energiomställningen, har tilldelats pris som årets aerosolforskare 2024 från NOSA. Priset delas ut för hans bidrag till aerosolforskning, både som tidigare NOSA-styrelseledamot, men också inom ACTRIS.
![](/fileadmin/lth/images/Nyhetsbilder_2024/pexels-tiana-18128-614479.jpg)
Medel till forskning som gör nytta i arbetslivet
Fem projekt tilldelas 18 miljoner kronor från Afa Försäkring för forskning som gör nytta i arbetslivet – två av dem hör till LTH och handlar om luftmiljö vid återvinning av ballastmaterial och luftkvalitet i energieffektiva badanläggningar. Forskarna bakom projekten är Jenny Rissler, aerosolteknologi och Stephen Burke, byggnadsfysik.
![](/fileadmin/lth/media/pressbilder/Skaermavbild_2024-12-03_kl._12.21.33.png)
Tre LTH-forskare får ERC Consolidator Grant
Per Augustsson, Enrico Ronchi och Mikkel Brydegaard har tilldelats det prestigefyllda anslaget ERC Consolidator Grant.
![](/fileadmin/lth/images/Nyhetsbilder_2024/palle-knudsen-t5pGK90jt3c-unsplash.jpg)
Hälsorisker i fokus under energisektorns gröna omställning – medel till arbetsmiljöforskning
En grön omställning till ett klimatneutralt energisystem kan bidra till en minskning av luftföroreningar på arbetsplatser, men det kommer också uppstå nya typer av föroreningar. Vilka är föroreningarna – och hur påverkar de människans hälsa? Lundaforskarna Joakim Pagels, docent i aerosolteknologi, och Karin Broberg, professor i arbets- och [...]
![](/fileadmin/designvetenskaper/Designvetenskaper/Nyheter/gruva_tunnel.jpg)
Om skadliga partiklar i transportarbetarens arbetsmiljö – nytt forskningsprojekt
Transportsektorn ställer om till eldrift och mer miljövänliga bränslen. Men kunskap saknas om vad det innebär för spridningen av slitagepartiklar från bromsar, däck och väg. Men snart vet vi mer: Joakim Pagels, aerosolforskare vid LTH, har tilldelats 4 984 000 kronor av Afa Försäkring för att undersöka hur eldrivna fordon och förnybara drivmedel [...]
![](/fileadmin/designvetenskaper/Designvetenskaper/Nyheter/vibrant-1617470.jpg)
Varning för värme och kyla – ny avhandling i Arbetsmiljöteknik
Varningssystem för extremväder finns utvecklade vid de flesta nationella myndigheter för väderprognos men de tar sällan människans förmåga och sårbarhet i beräkning, utan är oftast baserade på lufttemperatur. Det menar Jakob Eggeling, doktorand i arbetsmiljöteknik vid LTH som nu försvarar sin avhandling.
![](/fileadmin/lth/images/Nyhetsbilder_2024/halvledarfrukost__webb2.jpg)
”Ett krispigt förslag” efterfrågas under Almedalensnack om halvledare
Ett rundabordssamtal om halvledare stod på agendan i Almedalen. Diskussionen, som LTH vid Lunds universitet stod värd för, tog upp hur Sverige kan bidra till satsningarna som görs i Europa. En av slutsatserna under samtalet var ”ju krispigare agenda – desto mer policypåverkan”.
![](/fileadmin/lth/images/Nyhetsbilder_2023/Workshop_sot_230426_foto_Erik_A.jpg)
Sotets påverkan på hälsa och miljö i fokus på workshop
Sot bildas främst av mänskliga aktiviteter genom ofullständig förbränning av organiskt material. Partiklarna kommer från transporter drivna av fossila bränslen, men också från vedeldning och levande stearinljus. Men hur farligt är sot? Hur ska man mäta det, och vilka gränsvärden bör gälla?