Skip to main content

Programinstallationer i datorsalar

Den här informationen vänder sig till dig som är lärare/kursansvarig och planerar ha kurser i FasIT:s datorsalar.

För att få era programvaror installerade i tid gäller följande:

FasIT måste ha besked om programvaror som skall användas i datorsalarna minst en månad i förväg. Ju tidigare vi får besked, desto större är chansen att allt fungerar smärtfritt vid kursstart!

OBSERVERA: Det är inte längre möjligt för studenter att köra programvaror från sin hemmapp, C:\temp eller liknande. Om ni har använt den här typen av programvaror tidigare så kontakta FasIT så vi kan se till att de installeras på datorerna. Anledningen till begränsningen är att stoppa nya attackmetoder, särskilt cryptovirus. 

Om ni har nya program (-versioner) som skall installeras på datorerna ska du göra följande:

  1. Skicka ett mejl till servicedesk@lu.se med följande information:
    • a) programnamn
    • b) versionsnummer
    • c) I vilka salar programvaran skall användas.
    • d) vem som är ansvarig för licensen.
    • e) mejladress för korrespondens kring installationen och eventuella sammanhängande problem.
  2. Kontrollera att du har tillgång till installationsmedia, installationsanvisningar och licens-information. Om det är möjligt, skicka det med första mejlet.
  3. Kontrollera programmets funktion i god tid före kursstart. FasIT informerar när programmet är installerat. FasIT har inte möjlighet att testa mer än att programmet startar.

Vid förfrågan, önskemål om beställning eller förlängning av licenser och programvaror

Om ni vill införskaffa en ny licens, fråga efter en viss programvara eller önska att en programvara köps in centralt (LU) så kan ni antingen kontakta servicedesk eller använda ett färdigt formulär som ni hittar på LU:s supportsida https://support.lu.se

Du hittar formuläret under "Tjänster"/"Services" och sedan "Programvarulicens"/"Software license". Direktlänkar:

 

Kontaktinfo FasIT

Page Manager: webmaster@ddg.lth.se | 2021-01-20