Skip to main content

Studenter skapar grund för framtida förbättringar

Ett examensarbete bygger inte alltid på en enskild fråga som ska få ett tydligt svar. Det kan också vara en nästan omöjlig uppgift som inte förväntas bli löst. Men där utforskandet, och vad som upptäcks på vägen, är själva poängen.

Sara Hängsel – Published 12 December 2024

Bild på två personer i ett av LTH:s labb.
LTH-alumnerna Albin Magnusson och Aslan Hamadi Liafichev gjorde sitt examensarbete i samarbete med Alfa Laval. Idag arbetar båda som automationsingenjörer på VA Syd respektive Afry. Foto: Johan Persson

Hur tar man sig an en uppgift som ingen tror ska lösas? Aslan Hamadi Liafichev och Albin Magnusson gjorde det med en experimentell anda, strukturerad tålmodighet och en hel del fantasi.

De är nyutexaminerade civilingenjörer i maskinteknik vars examensarbete fokuserar på tillverkningen av gummipackning för plattvärmeväxlare.

Idag tillverkas sådana gummipackningar delvis manuellt: Mänskliga händer placerar gummi i ett pressmönster där det värms upp och formas. Ett arbetskrävande moment – som dessutom riskerar att utsätta personen för potentiellt skadliga gaser.

– Så frågan vi ställde var om det går att använda robotik för att utföra momentet. En robot skulle i det här fallet vara både säkrare och effektivare, säger Aslan Hamadi Liafichev.

"Kan vi lyckas med någon del?"

På ett sätt visste de redan svaret. Nej, det går inte – än. Men vad går?

– Att ta fram en komplett metod hade krävt år av utveckling, med många personer involverade. Syftet blev istället att testa och se vad som kunde göras här och nu. Kan vi lyckas med någon del? Vilken, i så fall? Och vad är nästa steg för andra att forska vidare på, fortsätter han.

De båda utvecklade, helt från grunden, en prototyp för ett verktyg som automatiskt kan mata ut gummi i pressmönstret. Arbetet innebar allt från att hitta rätt utrustning och 3D-printa specialdelar till programmering och enormt mycket testning.

– Det är viktigt att ha fantasi och att kunna föreställa sig olika lösningar. Man får bryta ned det stora problemet till mindre, individuella funktioner som systemet ska lösa. Sedan får man testa sig fram i varje liten del, säger Albin Magnusson.

"Ibland ser ultimata lösningar enkla ut"

Som alltid med innovationer är det många delar som måste finnas på plats.

– Ibland ser ultimata lösningar enkla ut. Men frågeställningarna som lösts längs med vägen är väldigt, väldigt många. De kunde också peka på de största svårigheterna med att automatisera den här typen av industriell produktion. Till exempel har gummit en tendens att vridas och få fel form när det matas ut automatiskt.

– För att ta den här utvecklingen ett steg närmare verklighet skulle nästa sak att titta på därför kunna vara på hur man kan fixera gummit, säger Aslan Hamadi Liafichev.

Fler studentinnovationer

Här är ett axplock av aktuella projekt som startats av LTH-studenter:

Fieldly – projektverktyg för bygg och installation

Edda Knowledge – skapar interaktiva och pedagogiska läromiljöer inom VR och AR som följer svenska kursplanen

Rebaba – energilagringssystem med hjälp av återanvända batterier från elfordon

Sensory Wind – har utvecklat en fläkt med vinden som inspiration

Solstice – kombinerar solkraft och termisk lagring

Visslan – visselblåsartjänst som gör det enkelt för anställda att rapportera oegentligheter

Interaktiva miljöer med Edda Knowledge. Foto: Gabriel Henriksson

Stärk innovationskraften

LU Innovation ger studenter och forskare hjälp att utveckla idéer och forskningsresultat och att finansiera innovationsprojekt. 

Som en del av stödet på LU Innovation finns inkubatorn "VentureLab by LU Innovation". VentureLab ligger i X-lab, M-huset.

Inkubatorn VentureLab (LU Innovations webb)