Skånes 16 bästa åttondeklasser i teknik
– Published 28 February 2011
Skånes 16 bästa åttondeklasser i teknik har utsetts. Den 25 januari så skrev 282 åttondeklasser i Skåne provet i Teknikåttan 2011. Provet består av 15 frågor om teknik och naturvetenskap.
Efter att proven rättats så står det nu klart vilka 16 klasser som får komma till Lunds Tekniska Högskola fredagen den 11 mars för att delta i regionens åttondels- och kvartsfinaler. Följande åttondeklasser hade bäst resultat och är välkomna den 11 mars.
Ringsjöskolan 8B, Höör
St Thomas skola 8, Lund
Rutsborgskolan 8A, Bjärred
Nyhemsskolan 8E, Ängelholm
Strandängsskolan 8A, Båstad
Tunaskolan 8B, Lund
Kubikskolan 8B,Helsingborg
Kristianstads Montessoriskola, Kristianstad
Hasslarödsskolan 8B, Osby
Lerbäckskolan 8A, Lund
Björnekullaskolan 8:3, Åstorp
Degebergaskolan 8A, Degeberga
Emanuelskolan 8C, Sjöbo
Norreportskolan 8C1, Ystad
Sätoftaskolan 8B, Höör
Östratornskolan 8B, Lund
Dessa 16 klasser kommer den 11 mars att få utse tre klassrepresentanter som skall tävla i åttondelsfinalerna. Klasserna som går vidare där möts senare samma dag i kvartsfinaler. Efter det så kommer det återstå fyra klasser som kommer att få åka hem med varsin hemuppgift för att vid ett senare tillfälle få återkomma till LTH och visa upp sin hemuppgift samt tävla i semifinaler och ev. finalen. De tävlar då om fina pengapriser tillsammans med titeln som Skånes bästa åttondeklass på teknik och naturvetenskap.
Teknikåttan är ingen individuell tävling utan det är klassens snitt resultatet räknas på, men det finns ändå enskilda personer som gjorde lite extra bra ifrån sig. Av årets 5332 deltagare var det ingen som lyckades få alla 15 rätt. Däremot så lyckades sex stycken med bedriften att få 14 rätt. Dessa var.
Jens Lannér, 8A Järnåkraskolan Lund
Peter Hallstadius 8, S.t Thomasskolan Lund
Hans Christian Rosén, 8 S.t Thomasskolan Lund
Kevin Katona, 8B Söderkullaskolan Malmö
Lo Isabel K Andrén 8A Östra torn Lund
David Carlsen 8A Rutsborgskolan Bjärred
Huvudsyftet med Teknikåttan är att väcka intresse för naturvetenskap och teknik bland både flickor och pojkar, stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. LTH har deltagit i Teknikåttan i 18 år för att uppmuntra elevers och lärares intresse för teknik.