”Om det är kul så är det också lättare att lära sig”
Spel i undervisningen, kreativa klassrum, tillit och lärande – ämnena som togs upp under den pedagogiska inspirationskonferensen på LTH var många. Konferensen, som ska öka möjligheterna till samverkan och utbyte av pedagogiska erfarenheter, har 20-årsjubileum i år och lockade ett hundratal deltagare.
Jessika Sellergren och Andreas Magnusson Qassim – Published 11 December 2023
Dagen inleddes av Kristofer Modig, LTH:s vicerektor för grundutbildning:
– Den pedagogiska inspirationskonferensen är ett slags nav i fakultetens arbete med att lyfta goda exempel kring undervisning. Här ges lärarna möjlighet att inspirera och lära av varandra.
Pedagogisk inspiration
Många av de lärare som var på plats vill få veta mer om hur andra lärare planerar sin undervisning och få inspiration till egna pedagogiska förändringar. En av dem är Anna Petersson, studierektor för forskarutbildningen vid arkitektur och byggd miljö:
– Jag är nyfiken på att få höra det nya inom undervisning, sånt som jag kanske inte känner till sedan tidigare. Jag tycker att det är alltför sällan man pratar om undervisning på bred front, men här blir det tillfälle för sådana samtal.
Anna Petersson berättar också att hon vill fånga insikter kring bryggan mellan grundutbildning och forskarutbildning.
– Den bryggan tycker jag är intressant att diskutera, men den kan vara lite bortglömd ibland, då är en sån här konferens ett ypperligt tillfälle att synliggöra den, säger hon.
Under konferensen pågick parallella aktiviteter i olika salar. Här i salen "Ångpannehallen" i M-huset pågår en diskussion om undervisning och tillit. Foto: Kumri Altunkaynak
Lekfull undervisning
Anders J Johansson, studierektor vid institutionen för elektro- och informationsteknik, höll en presentation om förenklade verktyg inom programmeringskurser i högre utbildning.
– Förenklade verktyg handlar helt enkelt om verktyg som lånas från grundskola eller hobbyverksamhet och anpassas för högskolan. Det ledde till en intressant diskussion om när det är okej att använda sådana här verktyg i undervisningen, och när det inte är det.
En annan lärare som testar annorlunda undervisningsmetoder är Josefin Månefjord, doktorand på avdelningen för riskhantering och samhällssäkerhet. Hon använder spel som en pedagogisk metod för studenterna på civilingenjörsprogrammen i brand och risk.
– Jag försöker använda roliga, interaktiva och innovativa metoder för att inspirera studenterna. Jag tror att om det är kul så är det också lättare att lära sig.
Josefin Månefjord konstaterar att inspirationskonferensen är en mötesplats för människor från olika delar av LTH – människor som annars inte möts i sin vardag.
– Om lärare hittar på roliga grejer på sin kammare så vet kanske studenterna om det, men det sprids ju inte utanför avdelningen, det sprids inom institutionen i bästa fall. Konferensen gör att de goda exemplen når fler.
Från konferensen tar Josefin Månefjord med sig all positiv energi som de andra konferensdeltagarna har delat med sig av.
– Utöver energipåfyllnaden så tar jag också med mig den positiva feedback som jag fick från dem som deltog i mitt seminarium om spel i undervisningen.
LTH:s pedagogiska inspirationskonferens
LTH:s pedagogiska inspirationskonferens är en återkommande konferens för att öka möjligheterna till samverkan och utbyte av pedagogiska erfarenheter. Konferensen har ägt rum sedan 2003 och arrangeras av CEE (Centre for Engineering Education) på LTH. Se programmet på konferensens webbplats.