Skip to main content

Matematiklektor dubbelt prisad

– Published 4 March 2015

Matematiklektorn Jonas Månsson belönas med både Teknologkårens och Lunds universitets studentkårers pedagogiska pris. LUS pedagogiska pris delas ut i samband med professorsinstallationen den 13 mars.

Motiveringen till Jonas Månssons pris lyder:

"Samtliga studenter vid Lunds Tekniska Högskola, oberoende av inriktning på studierna, förenas av minst en sak, bortom teknikintresset. Det är matematiken. Matematikens värld bidrar med oändligt många tekniska, praktiska samt teoretiska problemställningar och lösningar. Just därför är matematik ett ämne som många studenter har svårt att ta till sig. Ämnet är brett och stort. Det förmedlas i många fall på ett förlegat sätt. Matematiken är, tyvärr, för många studenter ett nödvändigt ont. Eller rättare sagt; det var ett nödvändigt ont.

Det finns en lärare vid Lunds Tekniska Högskola som förfinat sin metodik för att lära ut matematik. Denna lärare vars kreativa, nytänkande och digitala pedagogiska metoder hyllas av teknologer i alla årskurser, åldrar och inriktningar. Denna lärare är Jonas Månsson, en universitetslektor som Teknologkåren ärofyllt nominerar till Lunds Universitets Studentkårers pedagogiska pris.

De teknologer som inte vet hur Jonas ser ut eller vilka kurser han undervisar i hyllar det sätt som Jonas gör matematikens värld mer lättillgänglig, synlig och begriplig. Främst uppnår Jonas detta med sin matematikblogg (www.matematikblogg.se). Jonas videor om matematik har ungefär 600 000 visningar på YouTube. Men det är inte bara i den digitala sfären som Jonas har en stark dragningskraft. Studenter sitter i trappor eller står upp vid sidan om sittplatserna i föreläsningssalar för att se Jonas föreläsa.

Jonas är en kompetent och pedagogisk lärare som uppskattas av studenterna. Hans sätt att lära ut är lättförståligt och har alltid en röd tråd. Den röda tråden går att följa såväl genom enskilda föreläsningar, kursen i sin helhet samt i fortsättningskurser. Har en student svårigheter med kursernas delmoment är det lätt att finna förståelsen med hjälp av Jonas digitala filmer. Jonas engagemang sträcker sig så långt att han till och med tar sig tid att svara på frågor i kommentarsfälten till dessa filmer. Om det mot förmodan inte finns läge att se på hans filmer kan studenter använda Jonas noggranna föreläsningsanteckningar istället.

Med en enorm kunskap och självsäkerhet inom sitt ämne gör han kurserna något utöver det vanliga. Jonas bidrar till att elever på Lunds Tekniska Högskola får en bra förståelse och bas att stå på för framtida studier. Han är vältalig, omformulerar sig när han svarar på frågor och anpassar sina svar utefter varje student. Med sina färgkritor, renskrivna föreläsningsanteckningar"