LTH är först i Sverige med konstnärlig doktorsexamen i arkitektur
Lunds Tekniska Högskola blir först i Sverige med att utfärda en konstnärlig doktorsexamen i arkitektur. Genom att integrera konstnärliga och praktiknära metoder stärks kopplingen mellan akademi och yrkesliv. "Det blir mer relevant för själva kärnan i arkitektur," säger Per-Johan Dahl, prefekt vid institutionen för arkitektur och byggd miljö.
– Published 11 March 2025

Som första lärosätet i Sverige har Lunds Tekniska Högskola nu rätt att utfärda en konstnärlig doktorsexamen i arkitektur. Detta markerar en viktig milstolpe för arkitekturforskningen i landet och ger nya möjligheter för forskare att arbeta med konstnärliga och praktiknära metoder på forskarnivå.
En konstnärlig doktorsexamen skiljer sig från en vetenskaplig genom att den fokuserar mer på konstnärligt utforskande och gestaltningsprocesser snarare än teoretisk forskning. Denna typ av examen är redan etablerad inom områden som konst och musik, men har alltså hittills saknats inom svensk arkitekturforskning. Institutionen för arkitektur och byggd miljö vid LTH har sedan tidigare erbjudit forskarutbildning som leder till vetenskapligt grundad licentiat- och doktorsexamen.
– Med en konstnärlig forskarexamen kan vi jobba mycket bredare, till exempel mer med bilder och inte bara text. Det blir mer relevant för själva kärnan i arkitektur. Det kan skapa mer samarbete med branschen eftersom den konstnärliga metoden ligger närmare det man gör ute på arkitektkontoren, säger Per-Johan Dahl, prefekt för institutionen för arkitektur och byggd miljö vid LTH.
Han ser också att den nya konstnärliga forskarutbildningen kan bidra till att stärka kopplingen mellan forskningen och grundutbildningen i arkitektur. Grundutbildningen har ett starkt fokus på gestaltningsprocesser och design, medan forskningen hittills främst har varit teoretisk.
– Idag har vi för få doktorander i arkitektur i hela Sverige, men om forskningen knyts samman närmare med grundutbildningen tror vi att fler vill doktorera, säger Per-Johan Dahl.
Vid sidan av forskare med vetenskaplig meritering finns ett stort behov av undervisande arkitekter med gedigen gestaltningskompetens och omfattande professionell erfarenhet. Den konstnärliga forskarutbildningen ger dessa yrkesverksamma bättre möjligheter att vidareutveckla sin konstnärliga skicklighet och akademiska karriär. Detta stärker inte bara undervisningen utan skapar också en bro mellan den akademiska forskningen och den praktiska yrkesverksamheten inom arkitektur.
LTH har sedan många år en konstnärlig verksamhet, bland annat i utbildning på grund- och avancerad nivå. Där har fakulteten länge utfärdad arkitektexamen som vilar på både vetenskaplig och konstnärlig grund och även konstnärlig kandidat- och masterexamen i industridesign.
Att LTH nu får rätt att utfärda konstnärlig doktorsexamen i arkitektur är en del av en internationell trend. Flera ledande arkitekturskolor världen över har redan etablerat liknande utbildningar.
– Vi ser att vi kan få fler forskningsanslag på den europeiska spelplanen, säger Per-Johan Dahl, som betonar vikten av internationella samarbeten.
Inför etableringen av den nya forskarutbildningen har institutionen inspirerats av internationella förebilder såsom RMIT i Melbourne, Bartlett School of Architecture i London, KADK i Köpenhamn och Arkitektskolen i Aarhus.
Beslutet om inrättandet av det konstnärliga forskarutbildningsämnet togs av LTH:s styrelse, och rätten att utfärda konstnärliga examina på forskarnivå godkändes av Lunds universitets rektor den 6 mars.