Nyheter | LTH profilområde: Aerosoler
Varning för värme och kyla – ny avhandling i Arbetsmiljöteknik
Varningssystem för extremväder finns utvecklade vid de flesta nationella myndigheter för väderprognos men de tar sällan människans förmåga och sårbarhet i beräkning, utan är oftast baserade på lufttemperatur. Det menar Jakob Eggeling, doktorand i arbetsmiljöteknik vid LTH som nu försvarar sin avhandling.
Om skadliga partiklar i transportarbetarens arbetsmiljö – nytt forskningsprojekt
Transportsektorn ställer om till eldrift och mer miljövänliga bränslen. Men kunskap saknas om vad det innebär för spridningen av slitagepartiklar från bromsar, däck och väg. Men snart vet vi mer: Joakim Pagels, aerosolforskare vid LTH, har tilldelats 4 984 000 kronor av Afa Försäkring för att undersöka hur eldrivna fordon och förnybara drivmedel [...]
”Ett krispigt förslag” efterfrågas under Almedalensnack om halvledare
Ett rundabordssamtal om halvledare stod på agendan i Almedalen. Diskussionen, som LTH vid Lunds universitet stod värd för, tog upp hur Sverige kan bidra till satsningarna som görs i Europa. En av slutsatserna under samtalet var ”ju krispigare agenda – desto mer policypåverkan”.
Hållbarhetsveckan: LTH diskuterar lösningar på klimatkrisen
Nyindustrialisering, kustperspektiv, cirkulärt byggande och koldioxidinfångning. Ämnena som LTH tar upp under Hållbarhetsveckan 8–13 april handlar om lösningar på klimatkrisen och hur jordens resurser ska användas mer varsamt. Programmet vänder sig till alla som vill vara med i diskussionerna om framtidens hållbara strategier.
Forskning om vätgas påskyndas genom Volvostipendier för förbränningsmotorteknik
Nu inrättas doktorandstipendier fokuserade på vätgasteknik för förbränningsmotorer av Volvo i samverkan med LTH och Chalmers. Två doktorander kommer att bedriva sin forskning vid LTH, Lunds Tekniska Högskola samt Chalmers tekniska högskola, samtidigt som de har sin anställning inom Volvokoncernen. Rekryteringen påbörjas under första kvartalet 2024.
Sotets påverkan på hälsa och miljö i fokus på workshop
Sot bildas främst av mänskliga aktiviteter genom ofullständig förbränning av organiskt material. Partiklarna kommer från transporter drivna av fossila bränslen, men också från vedeldning och levande stearinljus. Men hur farligt är sot? Hur ska man mäta det, och vilka gränsvärden bör gälla?
Ökat antal skogsbränder kan skada det viktiga ozonlagret
Alla partiklar som når atmosfären leder till olika kemiska reaktioner. Partiklar kommer dels från naturliga källor som vulkanutbrott och skogsbränder, dels från luftföroreningar och utsläpp. Aerosolforskaren Johan Friberg studerar partiklar på höga höjder. Han befarar att det ökade antalet skogsbränder globalt kan ha stor påverkan på ozonlagret.
Forskningsresa i Arktis följdes av närgångna isbjörnar
Isflak, snö och hav så långt ögat kan nå. Inga fartyg eller människor i sikte, endast isbjörnar som sällskap. Isbrytaren Oden tar sig fram mellan Svalbard och Grönland, och i våras följde doktoranden Lovisa Nilsson med för att studera övergången från vinter till sommar i Arktis och hur sot påverkar havsisens avsmältning.
Anslag till arbetsmiljöprojekt om transportpartiklar och multiresistenta bakterier i luft
28 miljoner kronor tilldelas åtta projekt i årets andra anslagsomgång från Afa försäkring. Två av projekten leds från Lunds Tekniska Högskola och Lunds universitet – ett som handlar om partiklar från transportsektorn och ett om multiresistenta bakteriers förmåga att spridas via luft.
I Almedalen får de svåra frågorna ta plats
Snart reser Lunds universitet tältet i Visby för två dagars panelsamtal. Universitetets program under Almedalsveckan lyfter flera globala utmaningar som luftföroreningar och matfattigdom. Men programmet inger också hopp om att hitta lösningar i samverkan mellan akademi och omgivande samhälle.