Hoppa till huvudinnehåll

Stora cykelskillnader mellan Köpenhamn och Stockholm

– Publicerad den 16 September 2013

Till Koglin.

72 procent av cyklisterna i Köpenhamn upplever sig vara prioriterade i trafiken, att jämföra med 36 procent av Stockholmscyklisterna. Nästan alla köpenhamnare cyklar varje dag, i Stockholm är motsvarande siffra fyra av tio. Det framkommer i en ny avhandling som kartlagt skillnaderna mellan cyklister och trafikplanerare i den danska och svenska huvudstaden.

I sitt doktorandarbete har Till Koglin, doktorand i Trafik och väg vid Lunds Tekniska Högskola, intervjuat flera trafikplanerare och genomfört en enkätstudie bland cykeltrafikanter i Stockholm respektive Köpenhamn. Enligt honom är skillnaden mellan städerna är tydlig:

- För de svenska trafikplanerarna framstår cyklingen som en tillsats, något som man pliktskyldigt lägger till efteråt. Helhetsgreppet saknas, säger han.

En förklaring till den svenska styvmoderliga behandlingen av cyklister är att dagens svenska trafikplanering inspirerats av en modernistisk syn på staden som i Le Corbusiers anda utgår från bilismen.

- Dessa tankegångar är ofta inte medvetna, men har från 1960-talet präglat svensk stads- och trafikplanering.

Att inte bilismen fick lika stor utbredning i Danmark berodde på att landet var fattigare än Sverige efter kriget. Några pengar att bygga ut vägnätet fanns helt enkelt inte. Inte heller fanns en egen bilindustri som i Sverige.

- Från början beror det alltså inte på någon miljövänlig framsynthet till att cyklismen är så utbredd i Köpenhamn, utan historiska tillfälligheter. Danmark vill egentligen bygga ut vägnätet för bilar, men hade inte råd, säger Till Koglin.

Att cyklister trivs och är många i Köpenhamn är ganska välkänt. Men Till Koglin vill samtidigt inte beskriva miljön som idealisk.

- Nej, liksom i Stockholm finns trängselproblem. Trafikbeteendet är tufft och hektiskt och kan vara svår för den ovane.

I Köpenhamn interagerar cyklister med bilister vid vägar med låga hastigheter vilket trots allt gör cyklingen säkrare. I Sverige talar man istället om ”gång- och cykeltrafik” vilket enligt Till Koglin leder tankarna fel.

- Forskning visar att cyklister snarare har mer gemensamt med bilister än med fotgängare och därför bör behandlas som ett trafikslag skilt från gångtrafiken.

Till Koglin disputerar den 20 september.

Läs avhandlingen “Vélomobility - A critical analysis of planning and space” här.