Hoppa till huvudinnehåll

Renoveringscentrum vill få bättre kontakt med byggföretag

– Publicerad den 18 November 2013

Lika stort och spritt som miljonprogrammet är, lika stort och spritt är kunskaps­behovet om hur dessa 60-talsbyggnader nu bäst bör renoveras.

Därför har ett nationellt centrum för renovering nyligen bildats. Dennis Johansson, forskare i installations- och klimatiseringslära vid LTH är föreståndare och ger exempel på frågeställningar.

– Det kan till exempel handla om en bostadsrättsförening som är rådvill inför ett fönsterbyte. Idag hamnar de i händerna på säljare av enskilda system. Vet man lite är det svårt att vara bra beställare, säger han.

Dennis Johansson är föreståndare det nybildade centrumet för renovering. Saklig och samlad informationsspridning är ett syfte. Ökat kunskapsutbyte mellan forskning och företag är ett annat.

– Att samla in data från byggprojekt är svårt för oss forskare.

Men den största poängen med ett sådant här centrum är att ta ett helhetsgrepp om frågan, något som enligt Dennis Johansson saknas idag. Denna situation leder till punktvisa insatser där man riskerar att inte lära av varandra. Flera fastighetsägare har börjat renovera, men den stora boomen har ännu inte infunnit sig.

Läs hela artikeln i senaste LUM