Hoppa till huvudinnehåll

Regeringen satsar på batterier och elektrifiering – LTH har en nyckelroll

En särskild regeringssatsning görs nu på forskning och utbildning inom elektrifiering och batteriteknik. Den innebär att lärosätena Lunds universitet (LTH), Uppsala universitet och Chalmers tekniska högskola tilldelas 270 miljoner kronor fördelat under åren 2024–2029. Den strategiska satsningen blir en del av lärosätenas samarbete inom COMPEL och får sin hemvist inom profilområdet för energiomställning.

Jessika Sellergren – Publicerad den 1 May 2024

Närbild av laboratorieteknik från MAXIV. Foto.
Genom regeringssatsningen får LTH ett utökat forskningsanslag på totalt 90 miljoner kronor – medel som ska stärka forskningen inom elektrifiering och batteriteknik. Foto: Kennet Ruona

LTH får genom regeringssatsningen ett utökat forskningsanslag på totalt 90 miljoner kronor – medel som ska stärka LTH:s forskning inom elektrifiering och batteriteknik.

Fakulteten har identifierat tre områden som ska utvecklas:

  • Materialforskning med relevans för batteriteknik och kraftelektronik
  • Integration av batterier med kraftelektronik i elnätet och i fordon
  • Säkerhet av energilagring i batterier och vätgas

Vid LTH koordineras regeringens satsning på elektrifiering och batteriteknik och COMPEL (Competence for the Electrification of the transport system) av Elna Heimdal Nilsson, universitetslektor i förbränningsfysik vid Fysiska institutionen. Uppdraget pågår från 1 mars 2024 till 31 december 2029. Inom fakulteten inordnas COMPEL under LTH:s profilområde Energiomställningen.

– Den här satsningen ger forskargrupper över hela LTH en unik möjlighet att stärka sina aktiviteter med koppling till batterier. Samtidigt får vi en gemenskap kring forskningen där vi tillsammans sätter agendan för utvecklingen, säger Elna Heimdal Nilsson.

Under hösten 2023 har en arbetsgrupp tagit fram ett förslag på hur regeringssatsningens medel ska fördelas och användas för forskningens utveckling inom LTH. Arbetsgruppens förslag klubbades av fakulteten i slutet av mars och innebär att det strategiska utvecklingsarbetet ska ske genom att öka antalet BUL-, doktorand- och postdoktjänster, samt genom medel till infrastrukturutveckling.

Olof Samuelsson, koordinator för LTH:s profilområde Energiomställningen, har hållit ihop arbetsgruppen tillsammans med representanter från profilområdet samt institutionerna för Biomedicinsk teknik, Bygg- och miljöteknik, Energivetenskaper, Fysik, Kemi, Kemiteknik, Reglerteknik och Teknik och samhälle.

Annika Olsson, rektor för LTH, välkomnar regeringens satsning. Hon säger:

– Regeringens riktade medel ger oss större möjligheter att bidra till den gröna omställningen inom svensk industri och att utvecklas i linje med fakultetens strategi och profilering. Genom satsningen kan vi även fördjupa våra samarbeten med andra lärosäten som också har ledande forskning inom batteriområdet – som Uppsala universitet och Chalmers tekniska högskola.

Om COMPEL

COMPEL (Competence for the Electrification of the transport system) är en strategisk satsning från regeringen med syfte att stärka forsknings- och utbildningsmiljöerna inom batteriteknik och elektrifiering. Inom COMPEL fördjupar de tre lärosätena Chalmers tekniska högskola, Lunds universitet och Uppsala universitet, i samråd med viktiga aktörer i svensk industri, sitt samarbete i avsikt att stärka Sveriges position inom batterier och elektrifieringen av transportsektorn och relaterade områden. Satsningen syftar till att stärka forsknings- och utbildningssatsningar relaterat till batteriområdet med målet att säkerställa att relevant forskning inom batteriteknik för att elektrifiering av transportsektorn bibehålls och vidareutvecklas i Sverige. Forskning inom COMPEL spänner över batteriets hela värdekedja: materialforskning, forskning kring nya cellkoncept och celltillverkning, batterisystem och systemintegration, återvinning och säkerhet.