Ombyggd gasmotor ger bättre tryck
– Publicerad den 23 March 2011
Stads- och länsbussar som går på gas blir allt vanligare. Även flera sopbilar och båtar kör på biogas, naturgas eller vätgas. Nu har en ung lundaforskare, Mehrzad Kaiadi, byggt om gasmotorn så att bränsleförbrukningen minskar med tio procent. Volvo i Frankrike, där företagets gasmotorer utvecklas, har följt arbetet noga.
– Gasmotorer i bussar och andra tyngre fordon är från början ombyggda dieselmotorer. Det gör att de inte är optimalt anpassade för gas som faktiskt påminner mer om bensin än diesel, förklarar Mehrzad Kaiadi, som nyligen disputerade i förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola. De flesta hans förbättringar fungerar också för gasmotorer i personbilar. Vinsten blir uppskattningsvis nästan lika stor som för tyngre fordon.
De senaste åren har Mehrzad Kaiadi spenderat åtskilliga timmar i LTH:s motorlabb, där han studerat och mixtrat med gasmotorer från alla håll och kanter. Det är framförallt två justeringar han har gjort. Båda har att göra med hur motorn ”andas”.
Den ena handlar om motorns turbosystem. Genom att installera en turbo med variabel geometri, en turbotyp som vanligtvis bara finns i dieselmotorer, så förbättras luftflödet. Vinsten blir minskad bränsleförbrukning.
– Jag har också ändrat på kolven lite. På kolvens ovansida har jag låtit göra en grop i form av en propeller. När kolven rör sig bildas virvlar som hjälper till att sätta fart på förbränningen, berättar Mehrzad Kaiadi.
Den ökade cirkulationen gör att förbränningen tål mer luft och återförda avgaser, vilket leder till minskad bränsleförbrukning. Men om utspädningen blir för stor dör förbränningen. Därför har han också utvecklat ett styrsystem som känner av så att utspädningen inte blir alltför kraftig.
På grund av sekretesskäl kan Volvo inte att uttala sig om man kommer använda tekniken eller ej, men man menar att resultaten är mycket intressanta.
Både i Sverige för övrigt och internationellt är forskningen om gasmotorer begränsad. Orsaken är helt enkelt att marknaden än så länge är mycket mindre än för diesel- och bensinmotorer. Vid LTH finns för närvarande två projekt inom gasmotorer. Ett handlar om att förbättra antändningen. Ett annat syftar till att förbättra tändstiftets effektivitet med hjälp av mikrovågor eller annan elektromagnetisk excitation.
Mehrzad Kaiadi är ursprungligen från Iran men kom till Sverige för åtta år sedan. Han lärde sig svenska, började plugga maskinteknik på LTH och fortsatte därefter att doktorera. Efter disputationen har han fått jobb på Senfusion AB, ett nystartat företag som utvecklar metoder för styrsystem som diagnostiserar förbränningen i motorer.
Kristina Lindgärde