Hoppa till huvudinnehåll

Ökad e-handel leder inte till lägre koldioxidutsläpp

– Publicerad den 13 June 2014

Man skulle kunna tro att den ökande e-handeln leder till minskat resande och lägre koldioxidutsläpp. Men riktigt så enkelt är det inte. Åtminstone inte enligt en ny studie som trafikforskare vid LTH och Trivector nyligen gjort.

 I den fick 4000 svenskar svara på frågor för att utröna eventuellt samband mellan e-handel och resebeteende.

- Det finns inget som tyder på att de som e-handlar ofta åker mer sällan till butiken än andra. Totalsumman av olika typer av resande är densamma hos den grupp i vår undersökning som e-handlar ofta och de som inte e-handlar alls, berättar Lena Hiselius, trafikforskare vid LTH.

En förklaring är att e-handlarna ändå tar sig till butiken, men av fler skäl än att handla. Det kan handla om att ”klämma och känna”, alltså skaffa sig information, eller att man vill strosa runt i butikerna för nöjes skull.