Hoppa till huvudinnehåll

Morgondagens högskoleingenjörsutbildning i blickpunkten

– Publicerad den 14 April 2014

Pontus Hagberg är i slutet av sin högskoleingenjörsutbildning och har redan blivit kallad till anställningsintervjuer.

Innebär gratis och helt öppna online-kurser en möjlighet eller ett hot? Hur ser framtida utvärderingssystem för ingenjörsutbildningen ut? Frågorna var många när representanter för landets alla högskoleingenjörsutbildningar träffades under två dagar i april på Campus Helsingborg. Lunds Tekniska Högskola stod som värd för dagarna.

Två gånger om året träffas Samverkansgruppen för högskoleingenjörsutbildning på olika håll i landet för att diskutera gemensamma frågor. Vid aprilmötet i Helsingborg medverkade 21 av landets lärosäten och representanter från Sveriges Ingenjörer, Teknikföretagen och Yrkeshögskolan.

Aktuella frågor i hetluften var hur Supplemental Instruction, eller Samverkansinlärning, kan hjälpa studenterna att lyckas bättre med sina studier. En annan diskussionspunkt var om gratis online-kurser, så kallade MOOCs, är något som ingenjörsutbildningarna ska satsa på.

Anders Axelsson, rektor vid Lunds Tekniska Högskola, inledde dagarna med att välkomna besökarna och presentera verksamheten.

– I Sverige är vi Lunds Tekniska Högskola, men utomlands är vi Lunds universitet. Och ibland brukar vi kalla oss för ”Sveriges MIT”, säger han skämtsamt.


Samtidigt kanske inte LTH ligger så långt ifrån det prestigefyllda amerikanska universitetet. Med en komplett teknisk högskola vid Skandinaviens största universitet, eller ”a comprehensive faculty within a comprehensive university” som Anders Axelsson uttrycker det, står sig LTH väl i den internationella konkurrensen.

– Vi har alla viktiga ingenjörsutbildningar. På Campus Helsingborg finns våra högskoleingenjörsutbildningar, den senaste som startade är elektroteknik. Sedan har vi en ny masterutbildning i energi- och miljöeffektivt byggande. Passivhus är i ropet nu, säger han.

Anders Axelsson beskriver det tekniska basåret i Helsingborg som en framgångssaga med bra lärare och fantastiska resultat. Han menar att det behövs fler ingenjörer i landet, vilket intygades av studenterna Pontus Hagberg och Petter Lundahl som medverkade under mötet.

– Jag tar snart examen och började söka jobb i förra veckan. Telefonen har redan börjat ringa och jag har blivit kallad till två intervjuer. Arbetsmarknaden verkar se väldigt lovande ut, säger Pontus Hagberg som studerar till högskoleingenjör i datateknik.

 

Text och bild: Eva Nelsson