LTH mot faktaresistens
– Publicerad den 28 November 2016
Idag ser, hör och läser vi mycket om faktaresistens: det vill säga ett förhållningssätt där man inte låter sig påverkas av det som talar emot ens egen uppfattning. De kanske tydligaste exemplen idag är valkampanjen inför Brexit och den amerikanska presidentvalskampanjen. Oberoende av vad vi tyckte i sakfrågorna kan vi nog vara överens om att fenomenet var frekvent förekommande. Att behäftas med lögn, eller i varje fall ett otydligt förhållningssätt till sanningen, tycktes inte vara något problem. Hur kom vi dit?
Idag ser vi att de traditionella medierna tappar i genomslag och att fler och fler får nyheter och fakta via sociala medier och andra kanaler med ”tillrättalagda” sanningar. Vi ”får” den information som stämmer med våra åsikter och vår uppfattning. Detta är enligt mig en skrämmande utveckling: vi måste låta våra åsikter och värderingar ifrågasättas för att kunna utvecklas!
Och varför skriver jag då om detta? Jo, för att faktaresistensen börjar drabba även oss som universitet när lärare och forskare ifrågasätts på grund av ”fakta” från obskyra källor på nätet. Hur argumenterar vi mot dessa ”sanningar”? Ett av våra viktigaste instrument inom forskningen är källkritik och ett allmänt kritiskt tänkande. Detta är de fundamentala sakerna vi måste lära ut till våra studenter!
Men det är också viktigt att vi flyttar fram våra positioner i debatten. Universiteten ligger ofta väldigt högt i undersökningar om vem man har förtroende för i samhället. Men utnyttjar vi denna position för att följa Lunds universitets vision om att förstå, förklara och förbättra vår värld?
Jag tror vi kan bli mycket bättre på att nå ut med vad vi kan och vad vi vet. Vi kan bli bättre på att visa varför vi gör det vi gör och hur det bidrar till samhällsutveckling. Vi kan bli bättre på att förklara varför vi behövs.
Därför håller vi på LTH just nu på att ta fram en ny kommunikationsstrategi som kopplar till de strategiska planer som både Lunds universitet och LTH håller på att arbeta fram. Hur kan vi visa att vi bidrar till att lösa de stora samhällsutmaningarna? Utmaningarna definieras på olika sätt av olika aktörer, men oberoende av vilken ”lista” över samhällsutmaningarna vi tar finns de där: klimatet, energin, vattnet, digitaliseringen, stadsutvecklingen, maten, hälsan, åldrande befolkningar … jag skulle kunna fortsätta ett tag till. Vi vill visa att vi är relevanta för att lösa dessa problem, samtidigt som vi bottnar i en djup inomvetenskaplig kunskap. Det är inte enbart tyckande, utan åsikter grundade i fakta och erfarenhet.
Naturligtvis står vi för fri forskning, ett öppet debattklimat och det kritiska tänkandet. LTH skall vara ett bålverk mot faktaresistensen.
Viktor Öwall
Rektor LTH
P.S. Som en som vill läsa riktiga böcker och älskar att ha en papperstidning till frukost uppskattar jag det citat som Per T Ohlsson tillskrev Lunds universitets tidigare rektor, Nils Stjernquist, i Sydsvenskan den 20 november 2016: ”Det papperslösa samhället är lika önskvärt som den papperslösa toaletten.”