Hoppa till huvudinnehåll

Alumner som ger draghjälp

Visst var det en chansning när LTH-alumnen Rickard Olsson gick upp till chefen och sa upp sig från sitt välbetalda toppjobb. Men efter 13 år som sälj- och marknadsansvarig på olika företag inom elektronik- och automationsbranschen kände han att det var dags att göra något för miljön.

– Publicerad den 11 December 2014

– Jag ville visa att grön teknik inte bara är bra för miljön, utan att den faktiskt kan bli lönsam för användaren.

Det här var i juli 2009. Under nio månader hade Rickard drivit upp sitt nya företag – My Eco – vid sidan av det ordinarie jobbet.

Nu gjorde han cykelbyggandet till en heltidssyssla och räknade kallt med att eldrivna tvåhjulingar var på väg mot ett genombrott även i Sverige. Det tror han fortfarande. Men startsträckan har blivit tuffare än väntat.

På kontinenten - och inte minst på andra sidan Sundet - rullar elcyklarna ut från butikerna på löpande band. Men i Sverige har det gått långsammare.

– Det är bara att konstatera att vi ligger en bra bit efter. Till stor del beroende på den politik som förs, tror Rickard Olsson. Han påpekar att i Danmark och Norge gynnas elfordon av mycket förmånlig beskattning.

– Och i länder som Frankrike, Spanien, Tyskland och Holland subventioneras elcyklar med upp till 4000 kronor av staten.

Ett växande intresse börjar dock märkas inom offentliga sektorn. Nyligen valde till exempel Malmö stad MyEco som leverantör av elcyklar.

De elcyklar MyEco designar tillverkas dels i Sverige och dels i Tjeckien.

E-City-serien består av unisexmodeller byggda i Tjeckien. E-Mini är en lätt minicykel, knappt 15 kilo, som passar husvagnen, husbilen, båten eller innerstadscyklisten och Wheeli är ett konverteringskit som på fem minuter förvandlar en helt vanlig cykel till ett eldrivet - eller rättare sagt elassisterat - fordon.

MyEcos svensktillverkade ”high performance-modeller”, Mtb och Hybrid byggs i egna lokaler i Lund/Hjärup. Båda är utrustade med helt ny teknik i form av en motor, elektronik och display som utvecklats och tillverkas av Höganäs AB.

Under två år som konsult på Höganäs deltog Rickard själv i utformningen av styrsystemet. Drivkällan är en transversalflödesmotor med delar som pressats av mjukmagnetiskt metallpulver enligt Höganäs egen Somaloyteknik. Den gör det möjligt att skapa små, starka detaljer i vilka former som helst, vilket bäddar för en lätt och effektiv konstruktion.

– Vridmomentet ligger på cirka 50 newtonmeter – väldigt högt för en elcykel, berättar Rickard Olsson.

Egentligen skulle det gå att ta ut betydligt högre effekt ur motorn än de 250 watt som kläms fram, men det är inte tillåtet enligt EU:s normer.

Personligen tycker Rickard att effektregeln är olycklig. Han tycker att det borde räcka med den bestämmelse som säger att elmotorn inte får tillföra mera fart när hastigheten är uppe i 25 kilometer i timmen.

– I en rejäl uppförsbacke har man användning för mer än 250 watt.

Mjukmagnetiska material är ett område där LTH bedrivit forskning sedan senare delen av 1980-talet och flera i gänget på Höganäs har en bakgrund från LTH.

Själv läste Rickard i mitten av 1990-talet till högskoleingenjör med elektronik som inriktning vid LTH:s dåvarande utbildning på Kockumsområdet i Västra Hamnen i Malmö. Idag är alumninätverket hans kontakt med läroanstalten.

Men, är inte elcykeln ett åkdon för lata?

– Nej, det där är en vanlig missuppfattning, särskilt här i Sverige, menar Rickard Olsson.

Han pekar för det första på att man faktiskt rör sig hela tiden. Elcykeln är till för att trampas. Krafttillskottet är bara en bonus som vidgar användningsområdet och gör motvind och motlut till uthärdliga prövningar.

– För det andra är elcykeln inte en konkurrent till vanliga cyklar utan snarare ett alternativ till bilen. Inte minst här i Öresundsområdet har vi fantastiska möjligheter att skippa bilen och ta oss fram på två hjul, menar Rickard Olsson.

TEXT: ANDERS GRÖNLUND

BILD: RAINER M WITHAGEN

FAKTA OM RICKARD OLSSON:

Bor: Lackalänga, Kävlinge

Familj: Sambo

Utbildning: LTH 1995-1996, IMH Business school, Malmö 2000-2002.

Jobb: Abacus Polar 1997-2005. Sverigechef Farnells (byggde upp den svenska verksamheten) 2005-2007. Regionchef Belden 2007-2009. Egen företagare, My Eco 2009 -. Konsult Höganäs 2011-2013.

FAKTA OM TRANSVERSALFLÖDESMOTORER:

En transversalflödesmotor skiljer sig från andra elektriska motorer genom att magneter och spolar ordnats så att magnetfältet är orienterat tvärs mot rotorns drivriktning. Fältet har dessutom en komplicerad rumslig utbredning.

Tekniken möjliggör ett stort kraftutbyte, jämn gång och slitstark konstruktion.

En nackdel är däremot att en stor del av det magnetiska flödet är svårt att utnyttja på grund av turbulens och läckage.

Det problemet kan delvis avhjälpas genom att magnetkärnorna görs av pressat metallpulver (SMC, mjukmagnetiska kompositmaterial) som fritt och utan onödig materialåtgång kan tillverkas i komplexa tredimensionella former.

Transversalflödesmotorer kan därför göras små och lätta men ändå ha stora vridmoment.