LTH:s Pedagogiska Akademi
- Riktlinjer för antagning inklusive uppdaterade kriterier 2022-01-17
(PDF, 209 kB) - Tydliggöranden av LTH:s ETP-kriterier 2022-12-15 (PDF, 406 kB)
- Lista över alla lärare som tilldelats ETP till och med 2024 (PDF, 287 kB, ny flik)
LTH erbjuder sina lärare (ej doktorander) att ansöka om att få sina pedagogiska meriter bedömda och bli antagna till LTH:s Pedagogiska akademi. Alla lärare som antas får den pedagogiska kompetensgraden Excellent Teaching Practitioner (ETP) och en omedelbar löneökning motsvarande den som en docent får. Den institution där läraren verkar får dessutom en ökad tilldelning.
Den lärare som söker ska i sin ansökan redovisa hur han eller hon över tid, medvetet och systematiskt, strävat efter att utveckla studenternas lärande i sitt eget ämne samt hur han eller hon verkat för att göra erfarenheterna av sitt eget pedagogiska arbete tillgängliga för andra. Den lärare som söker ska även kunna problematisera och reflektera kring sina pedagogiska handlingar med hjälp av litteratur och andra källor, och redovisa hur man med hjälp av dessa utvecklat sitt tänkande kring lärande och undervisning.
Kursen Teaching Portfolio Workshop har inte någon formell koppling till LTH:s Pedagogiska akademi, utan det är en kurs för alla lärare som vill höja sin förmåga att skriva en väl genomtänkt och reflekterande pedagogisk portfölj. Kursen följer riktlinjerna för pedagogiska portföljer som de beskrivs i dokumentet om LTH:s Pedagogiska akademi (2022-01-17, se ovan) och inom ramen för kursen kommer även den Pedagogiska akademin att diskuteras. Kursen ingår i den behörighetsgivande pedagogiska utbildningen vid LTH.
Kurssida (på engelska, öppnas i ny flik)
Coachning inför ETP
Från mitten på december till mitten på januari erbjuder CEE stöd och coachning till dem som avser att söka ETP. Stödet är till för dig som kommit långt i din lärargärning och har en väl genomarbetad pedagogisk portfölj att utgå ifrån. Det är ett krav att ha gått kursen Teaching Portfolio Workshop eller motsvarande före coachningen.
Återkopplingen sker i två steg där det första innebär kollegial återkoppling baserad på LTH:s kriterier för ETP. Efter det ges återkoppling av Elisabeth Nilsson och Jenny Schelin, båda universitetslektorer med mångårig erfarenhet av ETP-processen och bedömning av pedagogiska meriter.
Coachningen startar med en workshop 3 december 2024 kl 9:15-12:00. Anmäl dig senast 22 november genom att skicka ett mejl till Elisabeth Nilsson
Till samma e-postadress ska du i samband med din anmälan, eller allra senast den 26/11, även skicka in din pedagogiska portfölj. Inför worskhopen den 3/12 kommer portföljerna från samtliga coaching-deltagare att fördelas, så att var och en läser två andra deltagares portföljer. Tänk alltså på att avsätta tid för att ungerfär en vecka före det första coaching-tillfället kunna läsa och ge feedback på två pedagogiska portföljer.