Hoppa till huvudinnehåll

Undantag från förkunskapskrav till kurs inom program

Att tänka på i rollen som lärare/kursansvarig/handledare/examinator

Om en student vid LTH vill läsa en kurs som hen inte uppfyller de formella förkunskapskraven för, så kan hen ansöka om undantag från förkunskapskraven. Beslut om undantag (dispens) kan endast fattas av ordföranden för LG GU, och beslutet är överklagningsbart.

De flesta ansökningar om undantag från förkunskapskrav rör examensarbetet. Gäller det undantag från förkunskapskrav till annan programkurs så kommer handläggaren att kontakta kursansvarig för ett yttrande kring studentens förkunskaper.

Det händer att studenter kontaktar institutionspersonal i samband med att de vill göra examensarbete trots att de inte uppfyller förkunskapskraven. Om ni blir ombedda av studenter att skriva intyg eller yttrande i samband med en ansökan om undantag från förkunskapskraven för examensarbete är det viktigt att ni inte yttrar er om de allmänna förkunskapskraven (som gäller för att bli antagen till själva examensarbeteskursen).

Förkunskaperna för att få börja skriva examensarbete granskas i två steg. Först kontrolleras de allmänna kraven, och först när studenten har passerat denna kontroll (alternativt beviljats undantag från förkunskapskraven) kommer de ämnesspecifika kunskaperna att bedömas av blivande examinator. Inte förrän i detta steg ska du alltså yttra dig om studentens förutsättningar att påbörja examensarbetet.

Lärandemålen i examensarbeteskurserna på civilingenjörsprogrammen är utformade så att de inte kan uppnås om inte hela grundblocket är avklarat, exempelvis

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap förvärvad i centrala och kvalificerade kurser inom programmet.
  • visa förmåga att bedöma eget och andras examensarbeten med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Studenten ska för att uppnå målen kunna avgöra vilka kunskaper som är relevanta och varför. Hen ska kunna ta till sig och förstå teknisk litteratur, och kunna värdera dess relevans. För en student som saknar någon av de grundläggande kurserna är det svårt att bedöma hur eller om den kunskapen behövs i examensarbetet. Studenten ska dessutom kunna bedöma och opponera på andra studenters examensarbeten. För detta krävs en gemensam kunskapsbas som kurserna i det obligatoriska grundblocket ger.

När vi bedömer ansökningar om undantag från förkunskapskrav är det inte ovanligt att studenter bifogar intyg från tilltänkt examinator, där det framgår att den kurs som saknas från grundblocket inte är relevant för att genomföra det aktuella projektet. Dessa intyg är olämpliga, och hjälper inte studenten att få beviljat undantag. I värsta fall kan intyget tolkas som ett gynnande myndighetsbeslut, och eftersom du i rollen som examinator inte har befogenhet att fatta denna typ av beslut så finns det risk att du begått tjänstefel. I den mån det skulle behövas ett yttrande från potentiell examinator hör handläggaren av sig.

Du som potentiell examinator/handledare bör snarare vara uppmärksam på hur långt studenten har kommit innan hen uppmanas att lägga för mycket tid på planering av examensarbetet. I samband med att ansökan om undantag görs är det inte ovanligt att beslutsfattaren presenteras för något eller flera av följande omständigheter:

  • Överenskommelser eller avtal (exempelvis med extern part) har ingåtts.
  • Överenskommelse med annan student om att gemensamt genomföra examensarbetet.
  • Dyra resor till annat land har bokats.
  • Det finns ett tidsfönster inom vilket arbetet av någon icke påverkbar anledning måste genomföras.
  • Examensarbetet har i praktiken påbörjats (med stöd av institution, dvs det är ett så kallat ”skuggexjobb”. Glädjande nog förekommer detta numera ytterst sällan).

Det sistnämnda är problematiskt på så sätt att det måste tolkas som gynnande myndighetsbeslut och vi kan därför inte avslå en ansökan om undantag. De övriga punkterna utgör inte skäl för undantag men det är lätt att inse att ett avslag kan få stora personliga konsekvenser för den enskilda studenten om planeringen gått långt. Därför är det mycket olyckligt om denna har upplevt att lärare sanktionerat dem att gå vidare.

I de fall studenter har överklagat ett avslagsbeslut om behörighet till examensarbeteskurs har vi sett att intyg från examinator rörande studentens ämneskunskaper inte påverkar beslutet hos Överklagandenämnden för högskolan.

Det är ovanligt att en ansökan om undantag från förkunskapskrav beviljas, men enligt Högskoleförordningen kap. 7 §3 så måste vi erbjuda möjligheten. Har du frågor om handläggningen av dessa ärenden är du välkommen att höra av dig till annica.thomsson@lth.lu.se.

Information för svenskspråkiga studenter, se rubriken ”Undantag från förkunskapskrav för kurser på program” (längst ned på sidan):

Kursanmälan | Studentwebben LTH

Information till masterstudenter på engelska, se rubriken ”Exemption from entry requirements for courses in a programme” (längst ner på sidan).

Apply for courses | Student website LTH

Sidansvarig: dispens@lth.lu.se | 2024-11-24