Hoppa till huvudinnehåll
Spårväg Lund-Ideon. Foto.

Högskoleingenjör i byggteknik – infrastruktur

180 högskolepoäng · 3 år · Högskoleingenjörsexamen

Utbildningen

Som högskoleingenjör i Byggteknik – Infrastruktur är du med och formar infrastruktur som möter dagens och framtidens behov. Du har en helhetssyn på hur infrastruktur ska utformas och byggas i ett samhälle som ställer allt högre krav på tillgänglighet, säkerhet och effektivitet. Hållbar planering och säkerhet för alla trafikslag och människor är i fokus.

Infrastruktur omfattar allt från gågator, cykelvägar och gator till motorvägar, spår- och järnvägar. Det är en viktig del av stadsplaneringen: Den bidrar till att levandegöra en stad eller plats och styr vår möjlighet till rörlighet och interaktion både lokalt och över längre avstånd.

Som ingenjör inom infrastruktur förstår du hur vägar, järnvägar och trafiken ska utformas för ett säkert och hållbart samhälle. Du har en helhetssyn på infrastruktur och hur den samspelar med människor och miljöer, och använder infrastruktur för att knyta ihop och stärka samhällets alla delar. Hur ska t ex fotgängare och cyklister kunna färdas tryggt, samtidigt som all övrig trafik ska ha möjlighet att ta sig fram smidigt? Hur hanteras nya inslag som förändrar stadsbilden, så som elscootrar och självkörande fordon?

Som infrastrukturingenjör har du förståelse för ett projekts alla delar: Tekniska system, planering, projektledning och praktiskt genomförande. Du kan därför fungera som en länk mellan alla de olika yrkesgrupper som involveras i infrastrukturprojekt.

Karriär och framtid

Efterfrågan på ingenjörer inom infrastruktur är hög. Du går en mycket god arbetsmarknad till mötes.

Efter examen kan du vara med och skapa förutsättningar för framtidens resande, en klimatsmart infrastruktur och ett hållbart samhälle där människor trivs. Du kan arbeta som projektör, byggledare, planerare, utredare eller projektledare. Du kan arbeta brett med kvalificerade uppgifter i många olika skeden av ett projekt: från idé och förfrågan till färdigställande, och i allt från stora nationsöverskridande satsningar till lokala trafikprojekt.

Många infrastrukturingenjörer arbetar i projektgrupper för att göra trafikutredningar, planer och bygghandlingar, miljökonsekvensbeskrivningar, trafikprognoser och samhällsekonomiska kalkyler.

Vill du fortsätta dina studier är du behörig att söka ett masterprogram.

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2024 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att högskoleingenjörer begär minst 38 100 kronor per månad i ingångslön. Medellönen ligger, enligt 2024 års statistik från CSB, på 50 700 kronor.

Utbildningen är starkt förankrad i arbetslivet, och innehåller både teoretiska och praktiska kurser.

År 1 läser du flera kurser som berör hela samhällsbyggnadsprocessen: Till exempel hur planerings- och byggprocesser går till, hur övergripande hållbar trafikplanering fungerar och om byggande. Detta varvas mer med traditionella ämnen som exempelvis matematik, fysik och CAD.

År 2 väljer du att fördjupa dig inom järnvägsteknik eller väg- och trafikteknik. Du lär dig om områdets teknikdelar och hur beslutsprocessen för infrastrukturprojekt fungerar.

År 3 fokuserar på helheten inom infrastrukturprojekt samt projektledning och juridik kopplat till detta. Du får träna på att tänka mer övergripande och utifrån ett helhetsperspektiv på infrastruktur. Utbildningen avslutas med ett examensarbete som normalt genomförs i samarbete med ett företag.

AFU: För att du ska få möjlighet att komma ut på företag, myndigheter och förvaltningar har utbildningen en arbetslivsförankring i branschen. Arbetslivsförankrad utbildning är ett praktiskt tillämpat delmoment i utvalda kurser. Målet är att uppnå en effektivare inlärning genom kopplingen teori/praktik samt att få en inblick i arbetslivet.

Lunds universitet hamnar på plats 3 i världen i QS World University Ranking: Sustainability, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. 

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • Hållbara städer och samhällen
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Bekämpa klimatförändringarna

Om du studerar till högskoleingenjör är din utbildningstid förlagd till LTH i Helsingborg, som hittas på Lunds universitet, Campus Helsingborg. Campus Helsingborg är en lärplats för många olika utbildningar där LTH är en central del av verksamheten. Här studerar 4 000 av universitetets 45 000 studenter. Verksamheten och utbildningarna präglas av gränsöverskridande utbildning och forskning i nära samverkan med företag och organisationer.

Helsingborg är landets åttonde största stad med mer än 150 000 invånare i kommunen. Campus Helsingborg ligger några minuters promenad från stadens centralstation dit du kan ta dig med buss, tåg och färja. 

Som student vid Lunds universitet, Campus Helsingborg får du mycket studentliv. Förutom allt engagemang i Helsingborg finns aktiviteter i Lund, Malmö och Köpenhamn nära.

Campus Helsingborgs webbplats

Livet som student på Campus Helsingborg (Campus Helsingborgs webbplats)

LTH vid Campus Helsingborg

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 3c (eller äldre kurs Matematik D)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Högskoleingenjörsexamen i Byggteknik
Bachelor of Science in Engineering, Civil Engineering

Intervjuer

Hanna Göransdotter. Foto.

Jag är lite som spindeln i nätet och behöver veta vem som ska kontaktas och vilken typ av input som behövs.

Hanna Göransdotter, Nationell anbudskoordinator, Atkins

Jag bevakar alla förfrågningar inom affärsområde järnväg. Vår största kund är Trafikverket, men förfrågningar kommer också från kommuner och företag. Jag kollar om det är ett projekt som vi vill ha, om vi kan lämna offert och till vilket pris. Jag är lite som spindeln i nätet och behöver veta vem som ska kontaktas och vilken typ av input som behövs.

Hanna läste till högskoleingenjör inom byggteknik på LTH.

Läs mer 
Dölj 
Mikael Drexler. Foto.

Med hjälp av engagerade och kunniga lärare stod jag tre år senare med ett examensbevis i handen och kunde nu fullfölja ett livslångt intresse, för att kunna börja arbeta med järnväg.

Mikael Drexler, Asset data manager, Strukton Rail

Tyvärr fanns inte behörigheten att söka till en högskoleingenjörsutbildningen med min gymnasieutbildning. Jag fann då att det tekniska basåret på Campus Helsingborg hade platsgaranti till valfri högskoleingenjörsutbildning, vilket passade mig. Efter det tekniska basåret började jag min högskoleingenjörsutbildning med inriktning järnväg. Med hjälp av engagerade och kunniga lärare stod jag tre år senare med ett examensbevis i handen och kunde nu fullfölja ett livslångt intresse för att kunna börja arbeta med järnväg.

Jag arbetar idag som Asset data manager för Strukton Rail inom det danska projektet Fjernbane. Projektet går ut på att anpassa det danska järnvägssystemet till ERTMS, vilket är ett EU-gemensamt signalsystem.

Mina arbetsdagar är allt från lugna dagar med att skriva dokument till hektiska dagar där beslut måste fattas. Då studietiden med sitt intensiva tentaplugg och relativt lugna tid däremellan är väldigt lik mina arbetsdagar har jag kunnat dra nytta av min tid från Campus Helsingborg till mitt arbetsliv. Och eftersom jag är en person som gillar att ha många bollar i luften och inte sitta still passar detta mig perfekt.

Mikael läste till högskoleingenjör inom byggteknik på LTH.

Läs mer 
Dölj 
Mikael Drexler. Foto.

Ämnesöversikt

  • Matematik 14%
  • Fysik 4%
  • Byggteknik 12%
  • Järnvägsteknik 33%
  • Trafikteknik 5%
  • Byggledning 11%
  • Ekonomi 4%
  • Valfria kurser / praktik 4%
  • Examensarbete 13%

Kontakt

Görel Eriksson. Porträttfoto.

Görel Eriksson

Studie- och karriärvägledare

gorel.eriksson@lth.lu.se
046–222 08 79

 

Helena Svensson. Foto.

Helena Svensson

Programledare

helena.svensson@tft.lth.se
0705-099 089

 

Dummybild.

Annica Thomsson

Programplanerare

annica.thomsson@lth.lu.se

046-222 80 57