Den goda föreläsningen
Den goda föreläsningen är en valbar kurs inom den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen vid LU. Kursen riktar sig främst till lärare med föreläsningserfarenhet och helst ska deltagarna också ha egna föreläsningar under den tid som kursen går. Vid fler sökande än platser på kursen prioriteras dessa sökande. Övriga lärare är välkomna i mån av plats.
En stor del av undervisningen vid universitetet bedrivs i form av föreläsningar, en form med både för- och nackdelar. Kursen behandlar några av dessa. Vidare tar kursen upp ett antal konkreta metoder för hur föreläsningar kan genomföras och utvärderas. Syftet är att deltagarna efter kursen ska ha fördjupat sin förståelse kring föreläsningen som undervisningsform och dessutom praktiskt arbetat med att utveckla sina egna föreläsningar.
Kursupplägg
Kursen har ett antal schemalagda träffar (se aktuellt schema) med en blandning av lärarledd undervisning, deltagarundervisning och diskussioner. Vidare tillkommer auskultationsarbete, förberedelse av deltagarundervisning och inspelningsuppgift i grupp mellan kursträffarna. För möjlighet till godkänt på kursen krävs 80 % närvaro vid schemalagda tillfällen.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs normalt examen på grundnivå. Dessutom rekommenderas att man tidigare genomgått någon högskolepedagogisk översiktskurs eller motsvarande.
Omfattning
Kursen motsvarar 2 veckors arbete. För den som vill tillgodogöra sig 3 veckor tillkommer en skriftlig uppgift, där man redovisar en pedagogisk reflektion grundad på egen undervisningserfarenhet. Innehåll och utformning avtalas i diskussion med kursledarna.
Kursplan
Kursansvarig
- Roy Andersson, e-post: roy.andersson@cs.lth.se, Universitetslektor vid Datavetenskap/LTH samt föreståndare och pedagogisk utvecklare CEE/LTH