Hoppa till huvudinnehåll

Nyheter | LTH:s profilområden

22 september 2022

Nu är labbet som tar oss närmare framtidens bioflygbränsle invigt. Jetmotorlabbet vid LTH gör det möjligt att i fullskala studera hur motorer påverkas av nya bränslen – kunskap som blir allt viktigare när fossila flygbränslen fasas ut och ersätts av mer hållbara alternativ.

22 september 2022

Lars Samuelson, professor i nanoteknik och halvledarelektronik vid LTH och grundare av NanoLund, tilldelas Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) Stora Guldmedalj för betydelsefulla insatser inom akademins verksamhetsfält. Priset delas ut av IVA:s beskyddare H.M. Konungen.

15 september 2022

AFA Försäkring tilldelar två miljoner i post doc-stöd till Malin Alsved, forskare i aerosolteknologi vid LTH.

6 september 2022

Per Augustsson, docent i biomedicinsk teknik, får ERC Proof of Concept Grant för sitt arbete med att undersöka hur vätskor och celler beter sig i ett ljudfält.

2 september 2022

Anne L'Huillier, professor i atomfysik vid LTH, tilldelades 2020 Göteborgs Lise Meitner-pris, en årlig utmärkelse till en forskare som gjort ett genombrott inom fysik. På grund av pandemin blev prisceremonin inställd, men i nästa vecka delas nu äntligen priset ut.

31 augusti 2022

Barn är särskilt känsliga för luftföroreningar. En ny studie visar att förskolebarn i trafiktäta storstadsområden är ute betydligt kortare tid av sin dag på förskolan men riskerar samtidigt att andas in en dubbelt så hög dos av luftföroreningar (partiklar*/minut) jämfört med barn i medelstora och mindre orter. Resultaten av studien som genomförts [...]

18 augusti 2022

Det kvantmekaniska fenomen där man kan få elektroner i atomer att svänga med hjälp av laserstrålning har varit känd sedan teorin presenterades redan 1955. Tidigare har dock detta bara kunnat påvisas för strålning med långa våglängder. Men i ny forskning från bland annat LTH har man kunnat mäta elektronsvängningar vid tio gånger kortare våglängd än [...]

15 augusti 2022

Sparbanken Skånes delar ut pris till en nybliven doktor vid LTH för särskilt framstående avhandlingsarbete. 2022 tilldelas det Louise Gren för sin avhandling inom ämnet Aerosolteknik.

11 juli 2022

Hur samverkar vi i Sverige kring en nationell strategi för halvledare? Svaret kan vara närmare än vi tror. Efter en paneldiskussion i Almedalen tar Lund nu första steget mot att etablera ett nationellt kompetenscentrum för halvledare.

8 juli 2022

Många bilar som rullar på våra vägar är eldrivna – och de blir fler. Att driva bilen på el är en viktig pusselbit i omställningen till ett fossilfritt samhälle, men den ställer höga krav på batteriteknik och smarta laddlösningar. En väg framåt kan vara elvägen, menar LTH-forskaren Mats Alaküla.