Studenters närvaro i undervisningen
(Rapport nr 4 i CEE:s rapportserie)
Projektet i Lunds universitets forskningsportal
- Samuelsson, Jesper
- Regnér, Stina
- Nilsson, Sandra
- Bolander Laksov, Klara
Rapporten i fulltext: Students’ Reasons for Absence in First-cycle Engineering Education - an Interview Study (webbversion, PDF, 2,9 MB)
Reportage i LUM 2024-10-24: Frånvarande studenter ser undervisning som ett tapasbord
Summary
Why aren’t students showing up for class anymore?
Many teachers at LTH have asked themselves this question since we can see a clear negative trend: the number of students attending campus lectures and structured learning activities in undergraduate courses is declining year by year. Since student attendance has long been recognised as a key factor for student success, it comes as no surprise that educators are concerned about this growing trend. During the academic year 2023/2024, we therefore set out to investigate the issue by interviewing first-year students who have chosen not to attend their classes.
This study explores the main underlying reasons why students decide not to show up for class and challenges the traditional link between physical attendance and good learning results. The report offers valuable insight into student study behaviour and examines the implications for engineering education. We hope that readers will gain a fresh perspective on the concept of attendance – one that helps us rethink and refine teaching strategies to better support learning in engineering programmes.
Sammanfattning
Varför kommer inte studenterna på undervisningen längre?
Många lärare på LTH har ställt sig den frågan eftersom vi kan se en tydlig negativ trend: antalet studenter som kommer på campusförlagda föreläsningar och övningar i grundutbildningen minskar för varje år som går. Eftersom studentnärvaro länge har setts som en nyckelfaktor för studieframgång kommer det inte som en överraskning att många inom högre utbildning är bekymrade över den växande trenden. Under studieåret 2023/2024 beslutade vi oss därför för att undersöka frågan genom att intervjua förstaårs-studenter som har valt att inte närvara på campusundervisningen.
Studien utforskar de huvudsakliga bakomliggande anledningarna till att studenter beslutar sig för att inte närvara och utmanar den traditionella kopplingen mellan fysisk närvaro och goda studieresultat. Rapporten ger värdefulla insikter i studenters studiebeteenden och undersöker konsekvenserna för teknisk utbildning. Vi hoppas att läsaren ska få ett uppdaterat perspektiv på konceptet närvaro – som i förlängningen kan hjälpa oss att tänka om och utveckla undervisningen så att den bättre främjar lärandet på tekniska utbildningsprogram.