Proceedings 2014
8:e Pedagogiska inspirationskonferensen 17 december 2014
Presentationer:
Aseel Berglund, Fredrik Heintz:
Integrating Soft Skills into Engineering Education for Increased Student Throughput and more Professional Engineers.
Daniel Nordigården, Jakob Rehme:
Examensarbeten som utbildningsresurs och pedagogiskt verktyg?
Björn Hedin, Olle Bälter, Helena Tobiasson:
Promenadseminarier - en seminarieform för ökad kvalitet och hälsa.
Leif Handberg, Björn Hedin:
Dialogsduksseminarier - en metod för reflektion och introduktion till högre studier.
Jonas Johansson, Ívar Örn Benediktsson, Bjarne Husted:
Assessing applicants for PhD-positions: How to pick the right one?
Christian Hulteberg, Johan Axelsson, Fredric Bauer, Sofia Waldemarson:
Frågeställningar i examensarbeten.
Jennifer Lofgreen, Landon Edgar, Laura Hoch, Alexander Stewart, Andrew Dicks:
Teaching Scientific Writing in a First-Year Chemistry Laboratory.
Kristina Nilsson:
Akademiskt skrivande för förstaårsstudenter.
Susanne Pelger, Sara Santesson:
Kommunikationsträning i civilingenjörsprogrammen.
Katrin Molina-Besch, Damien Motte, Charlotte Retzner:
Hantering av problem och förebyggande av konflikter under handledning av examensarbeten.
Kristian Stålne, Delphine Bard:
Learning for Ill-Structured Problems in Engineering Education.
Anders Ahlberg:
Examination i forskarutbildningen – opponenters och betygsnämnders uppfattningar om LTHs disputationer.
Åsa Forsberg, Andreas Josefsson, Lena Landgren, Ellen Fall:
E-boken som pedagogisk resurs.
Ola Leifler:
Student-Centered Learning in a Large-Scale Engineering Course.
Jonas Borell, Karim Andersson:
Effekter av LTHs pedagogikutvecklingsaktiviteter på LTH-lärarnas undervisning.
Torgny Roxå:
Academic teachers under the influence of power.
Michaël Grimsberg, Derek Creaser, Gunnar Lidén, Louise Olsson, Stefanie Tamm:
Distribuerad kurs- och ämnesutveckling.
Stefan Olander:
Arbetsintegrerat lärande genom ingenjörsinriktad praktik.
Linda Price, Per Warfvinge:
Developing a roadmap for E-learning at LTH.
Roundtable:
Kristina Allder, Zahra Ghaffari, Gion Koch Svedberg, Magnus Krampell:
Individual examination in project courses: How to relate student performance to learning objectives?
J. Eriksson, K. von Hausswolff, O. Lindeberg, J. Petersson:
Diskussion av för och nackdelar med att ha en kanonisk ordning på distansundervisningsmaterial.
Aneta Wierzbicka, Yujing Li, Justyna Czemiel Berndtsson, Per-Olof Hedvall, Jenny Rissler:
Can we increase a mutual understanding between PhD students and their supervisors?
Lars Bendix:
Extreme Use of Student Peer Assessment.
Jenny Schelin, Peter Rådström:
To learn how to learn! Integrating a metacognitive approach in lectures.
Christian Hulteberg, Johan Axelsson, Fredric Bauer, Sofia Waldemarson, Jennifer Lofgreen, Kristina Nilsson, Susanne Pelger, Sara Santesson:
Roundtable om akademiskt skrivande. (Roundtable kring deras presentationer, se texterna ovan)
Podcastsession:
Olof Emanuelsson, Lars Arvestad, Lukas Käll:
Engagera och aktivera studenter med inspiration från konferenser: examination genom posterpresentation.
Björn Regnell, Lalit Pant:
Teaching programming to young learners using Scala and Kojo.
Mattias Alveteg:
Podcasts, a flora of methods for increasing learning and decrease teacher workload?
Björn Hansson, Carolina Koronen, Erik Molin, Johan Mauritsson:
LTHs julkalender - öppnar dina kunskapsluckor.