Proceedings 2004
2:a Pedagogiska inspirationskonferensen 27 maj 2004
Presentationer:
F Friblick, R Lindroth
Hur man skapar en god lärandemiljö – erfarenheter från två kurser vid LTH
M Andresen
Lærercertificeringsprojektet ”Lærere i bevægelse”
A Axelsson
Delmål och kamratgranskning – erfarenheter från en grundkurs i programmering
J A Andersson, F Bernaudat, K Bruzelius, C Lejdfors, A Nilsson
Att motivera förändring
M May
Conceptual Testing in Engineering Courses (endast presentation, ej i proceedings)
C Malmgren, M Alveteg, E Leire
PBL för 100 studenter. Problem och möjligheter
L Antman, S Booth, P H Andersson, T Olsson
Excellent Teaching Practice – ett forskningsprojekt kring LTHs Pedagogiska Akademi
N Reistad, S Kröll
Dialogens väg – muntlig examination med många (~100) deltagare
M Bohgard, M Höst, F Rassner, M Trulsson, F Wesslén
Förändring av kursen Människan och teknologin för första årskursen i Infocomprogrammet
M A Natiello, H G Solari
Considerations on the Education of Prospective Scientists: The Learning and Social Contracts
G Brandell
Datorintegration och samarbetslärande
G Sparr, K Deppert
CEQ som rapporterande utvärdering – en kritisk granskning
F Nilsson, A Olsson
Vägledning för examensarbete – ett dynamiskt dokument för kontinuerlig återkoppling
B Larsson, M Almqvist
E-spåret – ett samarbetsprojekt för att ge helhetssyn i utbildningen
C Fasth, A Johansson, J Svensson, J Tegenfeldt, J Trägårdh
Förfärande få förstaårsstudenter förstår fysiklaborationerna
A Ahlberg
Inquiry – lärande genom forskande
M Kihl
Första året på LTH
M Alveteg, C Malmgren, E Leire
Egen formulering, plagiat eller kopia. Hur höjer vi ribban för vad studenten anser vara fusk?
M Newman-Nowicka
Using Analysis of Technical Discourse in the Engineering Curriculum
B Sivik, I-M Stenström
Skriftlig kamratbedömning av duggor – en övning med många mål
G Ohlén, D Hessman
Kvantfenomen och nanoteknologi
A Lindgren
Säg mig hur de klarade första året och jag skall säga dig hur många som kommer att ta examen
P Runeson, B Regnell
Model-Based Course Assessment – Principles and Practice
G Sparr
Teknisk matematik – pedagogiska överväganden och erfarenheter från de två första åren
M Grimsberg, R Andersson
Förståelse och lärande – En pedagogisk introduktionskurs för teknologer