Biblioteksundervisning
LTH:s bibliotek erbjuder dig som lärare att boka undervisning i informationssökning, källkritik och referenshantering för dina studenter. Målet är att stärka studenternas förmåga att tänka och agera informationskompetent, i sina studier såväl som samhällsmedborgare.
Enligt Högskolelagen ska utbildning på grund- och avancerad nivå utveckla studentens förmåga att självständigt söka och värdera vetenskaplig information och förmågan att följa kunskapsutvecklingen inom sitt ämne (Högskolelagen 1992:1434 § 8-9). Biblioteket kan i samarbete med institutionerna medverka till att dessa mål uppfylls.
Undervisningen läggs upp i samverkan mellan lärare och bibliotekarie och bäst resultat uppnås om undervisningen är kopplad till en uppgift där studenterna ska arbeta självständigt med informationssökning och referenser.
Biblioteket erbjuder undervisning i:
Informationssökningsprocessen
- Sökord
- Sökteknik
- Strukturerad sökning
- Organisera och dokumentera sökprocessen
Bibliotekets söktjänster och hur man når dessa
- Ämnesspecifika söktjänster
- Citeringsdatabaser
Hur en vetenskaplig artikel är uppbyggd
- Värdera information och källkritik
- Akademisk hederlighet och plagiat
Referenser
- Referenshanteringsprogram